in

Perubahan pengguna berbelanja jadi ancaman terbesar telco

2151626 1

KEGAGALAN syarikat telekomunikasi (telco) untuk membuat penyesuaian semula terhadap pola pemikiran baharu pengguna untuk berbelanja akan menjadi ancaman terbesar kepada telco, kata EY Research.

Menurutnya, ini berikutan peningkatan kos sara hidup telah mendorong pengguna untuk menyesuaikan semula keutamaan perbelanjaan mereka.

Berdasarkan laporan telekomunikasi EY 2023 berkenaan 10 risiko utama, dianggarkan sebanyak 60 peratus daripada isi rumah bimbang terhadap kenaikan harga langganan jalur lebar dan 45 peratus lagi percaya mereka membayar lebih untuk perkhidmatan kandungan.

“Walaupun kebolehpercayaan rangkaian kekal sebagai aspek yang tidak memuaskan hati pengguna, daya tahan dan capaian infrastruktur telah merosot daripada kedudukan pertama ranking buat julung kalinya sejak bermulanya pandemik Covid-19 — kini kepada tangga kelima berikutan cabaran lain yang menjadi lebih mendesak,” katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Pemimpin EY Global Telecommunications Tom Loozen berkata, dalam persekitaran ekonomi hari ini, pengguna amat menumpukan kepada nilai yang diperoleh daripada penyedia telco.

“Ancaman ini diburukkan lagi dengan meningkatnya tekanan daripada pengawal selia, dan sebahagiannya meminta telco melakukan lebih banyak usaha untuk menawarkan tarif sosial kepada pengguna.

“Sebagai tindak balas, telco mesti menghasilkan cadangan yang jelas, mudah dan selamat yang melegakan dan menarik pelanggan,” katanya.

Sementara itu, rakan kongsi Ernst & Young Consulting Sdn Bhd, Susanna Lim berkata, pelanggan dijangka lebih sensitif terhadap penentuan harga berikutan kadar inflasi tinggi.

Sumber: Sinar Harian

2152683

Bank Rakyat edar 6,000 pek bubur lambuk

2151416

BNM dijangka kekalkan status quo OPR